Kaffeglede i Taiwan

Foto: Chen Yian

Taipei har for lengst blitt en av verdens kaffehovedstader. Er det bare en ny hipstertrend, eller har kaffen større samfunnsmessig betydning?


Skrevet av Kjersti Litleskare.


Den moderne kaffebølgen har for lengst sveipet over Skandinavia, og selv om de fleste norske husstander fortsatt sverger til Moccamasteren, er nordmenn også blitt vant til å se kaffen sin laget for hånd bak kaffedisker som bugner av bønner fra alle verdenshjørner.

Selv om østasiatisk drikkekultur først og fremst forbindes med te, har kaffe de siste årene blitt mer og mer populært også i Asia. Mens den økonomiske kaffeveksten stagnerer i vest, er den på vei oppover i land som Kina, Thailand og Vietnam. Taiwan, øyen utenfor fastlands-Kina, er et av stedene hvor kaffe virkelig har slått an.

«En svart kaffe, takk»

Som nordmenn flest foretrekker jeg minst en kaffekopp om dagen, og mitt første møte med kaffe i Taipei ble derfor så snart jeg hadde fått satt kofferten fra meg. Med jetlag’en hengende tungt over hodet, var jeg kun interessert i den første og beste americanoen jeg kunne finne, og forventet heller ikke mer fra en knøttliten kafé noen hundre meter fra leiligheten.

Idet jeg gikk inn la jeg imidlertid merke til rader av dyre, japanske kaffekanner til salgs bak disken, og valgmulighetene fra baristaen var ikke det jeg forventet:

«Hvilke bønner vil du ha? I dag har vi fra Rwanda, Kenya og Brasil. Vil du ha varm kaffe eller kaldbrygg?»

AAA_0407
Taiwanske kaféer har spesialisert seg på kalde kaffedrikker. Foto: Chen Yian

Håndbrygg på hvert gatehjørne

Det er mulig jeg hadde flaks med mitt første valg av kafé i Taipei, men fullstendig tilfeldig kan det heller ikke ha vært. Hovedstadens gater er fullspekket av små kaffebarer, noen slitte og hjemmekoselige, andre åpenbart for de som også vil slenge inn en god slump penger for hypermoderne interiør og franskinspirerte bakervarer.

Kaffen du bestiller på Wendelboe eller Mocca i Oslo er gjerne brygget med japansk utstyr, men mye av det er faktisk produsert i Taiwan.

Berg Wu, eier av kaféen the Simple Kaffa, og vinner av verdensmesterskapet i baristakunst i 2016, mener kaffe passer taiwanere godt.

«En grunn til at kaffe har kunnet bli så populært her henger sammen med taiwaneres kjærlighet for mat og drikke og nye smaker. Vi kan stå i kø i timesvis bare for å prøve en ny type småmat,» forteller han.

Japansk opphav, taiwansk produksjon

Det var japansk innflytelse som først brakte kaffe til Taiwan. Øyen var en japansk koloni fra slutten av den sino-japanske krigen i 1895 og frem til 1945. Gjennom okkupasjonen hadde Japan som mål å gjøre Taiwan om til en såkalt «mønsterkoloni», og investerte derfor kraftig i infrastruktur og annen økonomisk utvikling. Japanske varer fulgte med koloniseringen, deriblant kaffe.

Industriarven etter Japan har ført til at Taiwan fortsatt i dag har lett tilgang på maskineri, og at det fortsatt er relativt billig å produsere. Kaffen du bestiller på Wendelboe eller Mocca i Oslo er gjerne brygget med japansk utstyr, men mye av det er faktisk produsert i Taiwan.

«I dag er det meste laget i Kina. Men da mine foreldre var unge, var «Made in Taiwan» en ganske vanlig merkelapp,» forteller Berg.

Den japanske påvirkningen kan fortsatt sees i dag, for eksempel i taiwaneres foretrukne kaffetrekkemetode, syphonen, eller vakumbryggeren. Denne kaffebryggeren, som nærmest ser ut som laboratorieutstyr, stammer fra 1800-tallet og er en av verdens eldste metoder å brygge kaffe på.

Små kaffegleder mot økonomiske utfordringer

Kaffe er åpenbart en trend blant urbane unge i hele Øst-Asia, men i Taiwan ligger det kanskje flere årsaker bak populariteten. Den yngre befolkningen i Taiwan har de siste årene fått kallenavnet «jordbærgenerasjonen»: vakre på utsiden, men myke og sårbare på innsiden. De kritiseres for å gi opp under press, og ikke tåle forventningene samfunnet legger på dem.

Kaffe i Taipei er mye mer enn gjenskaping av skandinavisk kaffekultur.

De unge svarer kritikken med å peke på hvordan samfunnet har endret seg siden foreldrene var unge, og at forutsetningene for å lykkes økonomisk ikke lenger er de samme. Ifølge Berg i the Simple Kaffa ønsker de fleste unge taiwanere i dag først og fremst å leve et normalt, enkelt liv.

«For våre foreldre var det viktig å tjene så mye penger som mulig, slik at de kunne kjøpe seg et hus, en bil, og så videre. Men på grunn av den økonomiske situasjonen i dagens Taiwan, er ikke dette lenger et realistisk mål. Alternativet har blitt å finne lykken på enklere og mindre ambisiøse måter.»

AAA_0351
Taipeis gater er fullspekket av små kaffebarer. Foto: Chen Yian

Polly, daglig leder i kafeen Fika Fika, peker på den politiske og økonomiske situasjonen i Taiwan for å forklare hvorfor så mange unge taiwanere drømmer om å åpne kaffebarer eller små restauranter.

«Taiwan er et lite land, og de fleste steder i verden er ikke Taiwan engang regnet som en egen stat. Dette tror jeg påvirker unge taiwaneres ambisjoner, og gjør at vi kanskje ikke drømmer så stort.»’

Skandinavia som inspirasjon

Noen store kafédrømmer ser likevel ut til å gå i oppfyllelse, og Fika Fika er en av kaféene i Taipei som har hatt størst suksess. Den er også det tydeligste eksempelet på Taiwans inkorporering av skandinaviske trender. Her er lokalet stort og luftig, interiøret preget av lyse treflater og store, industrielle lamper henger over kaffebaren.

«Noe av det første vi oppdaget på tur gjennom Nord-Europa var at sollys er veldig viktig for skandinavere. Dere benytter enhver anledning til å nyte solen, og de nordiske kaffebarene vi besøkte hadde ofte store vinduer. Vi hadde lyst til å gjenskape dette i Taipei,» forteller Polly.

«Etter hvert fikk vi også høre om det svenske uttrykket «fika», og hvordan skandinavere liker å ta små pauser i hverdagen, ofte med en kopp kaffe. Taiwanere jobber veldig hardt og har lange arbeidsdager, så vi følte at «fika» var noe de kunne ha godt av.»

Fra Nordic Roaster til kreativ matcha

Eieren av Fika Fika, James Chen, er først og fremst en ekspert på kaffebrenning og vinner av den skandinaviske kaffekonkurransen Nordic Roaster i 2013. Seieren hans var med på å sette Taipei på kartet som en av verdens mest nyskapende kaffebyer. Han har jobbet lenge med å lære seg å brenne kaffe på skandinavisk vis: lysbrent, syrlig og med mye aroma.

Takket være kreativitet og nysgjerrighet for nye smaker har taiwanere gjort kaffe om til noe eget. Heller søtt enn syrlig, gjerne uvanlig og nyskapende.

Men kaffe i Taipei er mye mer enn gjenskaping av skandinavisk kaffekultur. På menyen til Fika Fika kan du velge mellom alt fra vanlig håndbrygg og espressokaffe, til spennende matcha-kreasjoner og et stort utvalg kalde kaffedrikker.

«En fordel med at kaffe ikke har vært drukket så lenge i Taiwan, er at vi er veldig åpne for å eksperimentere med smakssammensetninger. Vi har ikke en innøvd idé om at kaffe bør drikkes på en spesiell måte,» forteller Polly.

Kvalitetskaffe på «Seven»

Designfokuserte kaféer som Fika Fika finner man mange av i Taipei i dag, men det var ikke hippe kaféer som gjorde kaffe allmennvare i Taiwan. Først gjennom konseptet City Café, som selger kaffe på 7 Eleven, nådde de svarte bønnene ut til taiwanere på landsbasis. Har du besøkt Taiwan, vet du at 7 Eleven finnes omtrent på hvert gatehjørne.

«Med City Café kunne du plutselig få tak i kaffe hvor som helst, til og med på landsbygda. Selv om du ikke drakk det, så ville du fortsatt se det overalt,» sier Polly.

Og kaffen du får på «Seven», som det kalles i Taipei, er ikke nødvendigvis dårlig.

«Selv på 7 Eleven vil opphavet til dagens kaffe stå skrevet på maskinen, slik at alle kan se hvor kaffen de drikker kommer fra,» sier hun.

Voksende kaffetrend

Taiwaneres kaffetørst ser ikke ut til å avta. I det siste har det blitt mer og mer vanlig med kaffeplantasjer på det taiwanske høylandet, og kafeer som Fika Fika har fra tid til annen taiwanske bønner på menyen. Den skandinaviske og japanske inspirasjonen står sterkt.

AAA_0365
Den skandinaviske innflytelsen er tydelig på Fika Fika. Foto: Chen Yian

Likevel vitner kaffe i Taiwan om mer enn bare en kopi av vestlige trender. Takket være kreativitet og nysgjerrighet for nye smaker har taiwanere gjort kaffe om til noe eget. Heller søtt enn syrlig, gjerne uvanlig og nyskapende. Mangfoldet av kaféer langs gatene i Taipei kan også sees som del av unges forsvar mot en vanskelig økonomisk situasjon.

Vi skandinavere føler oss gjerne som erfarne kaffedrikkere, men kanskje vi har noe å lære dersom vi vender blikket østover?