Bli kjent med kinesisk nyttår gjennom film

Nyttårsfeiringen har lenge vært en lukrativ periode for den kinesiske filmindustrien. Her presenterer vi fem klassiske nyttårsfilmer for deg som er ny til sjangeren.


Skrevet av Tristan Shaw

Trenden med såkalte hèsuìpiān 贺岁片, eller “nyttårsfilmer” startet i Hong Kong på 80-tallet og spredte seg etter hvert videre til fastlandet. Filmene er som regel familievennlige komedier, med fokus på verdier som kjærlighet og familie. I tillegg representerer de gjerne folks håp for det nye året, og har derfor lykkelige slutter.

All’s Well, End’s Well 家有囍事 (1992)

All’s Well, End’s Well, regissert av Clifton Ko, var en massiv suksess som ledet til hele seks oppfølgere i perioden mellom 1993 og 2012. Filmserien er sterkt knyttet til nyttårssesongen, men om du skal velge kun én av dem, er det originalen som er mest verdt å se. Den er overdrevet og morsom og inkluderer tre Hong Kong-legender i den stjernespekkede besetningen: Leslie Cheung, Stephen Chow og Maggie Cheung.

Leslie Cheung og Stephen Chow spiller to brødre i den svært dysfunksjonelle familien Seung. Chow spiller Foon, en playboy-DJ med en hærskare av kvinnelige fans, mens Cheung spiller den feminine blomsterdekoratøren So. Deres eldre bror Moon er en rik businessmann. Alle tre brødre sliter med kjærlighetslivet. Foon ønsker ikke å slå seg ned, So har ingen interesse av å gifte seg, og Moon er utro mot konen med en pengeglad elskerinne. Etter Moon avlyser sitt eget bryllupsjubileum, tar hver av brødrenes liv en dramatisk vending.

Moon tar med seg elskerinnen hjem, men konen forlater ham for å bli en karaokevertinne. So kommer stadig i konflikt med sin lesbiske kusine, mens Foon dater en gal Hollywoodfilm-fanatiker. Selvfølgelig ender alt godt for Seung-familien, men på veien er det haugevis av tøys, slapstick og tullete vitser.

Rumble in the Bronx 红番区 (1995)

Er det virkelig kinesisk nyttår uten minst én Jackie Chan-film? Filmene hans har vært en stor publikumstrekker i årtier, og 2019 er intet unntak. Filmen The King of Shadows: Between Yin and Yang 神探蒲松龄 kom ut 5. februar i år, med Chan som Qing-dynastiforfatteren og demonjegeren Pu Songling.

Jackie Chans filmer har alltid vært litt ‘hit or miss’, så om du ikke helt har troen på rollen hans som demonutdriver kan du heller se ham sloss med bikere og gatebøller i Rumble in the Bronx. I handlingen, som foregår i Bronx, New York (men som åpenbart ikke er filmet der), spiller Chan en Hong Kong-politimann som er i byen for å delta i onkelens bryllup. Onkelens nabolag er preget av voldelige gjenger, og når Chan forsvarer onkelens gamle matbutikk fra å bli ranet, fører det til at han kommer i konflikt først med en av gjengene, og senere med en kriminell gruppe som smugler diamanter.

Plottet er egentlig bare en unnskyldning for alle action-scenene, men i og med at Chan er i hovedrollen med alle hans imponerende stunts, er det ikke noe å klage på. I en av scenene, mens han unnslipper en gjeng bikere, klatrer han på stålgjerder, hopper fra en lastebil som faller fra taket på en garasje, og spretter fra taket på en bygning til en annen. Resten av filmen er en lang rekke hårreisende stunts, som blir enda mer imponerende i dag, med tanke på at det ikke ble brukt CGI eller annet fusk.

The Chinese Feast 金玉满堂 (1995)

Regissør Tsui Hark er mest kjent for action-filmer og spesialeffekt-ekstravaganse, og har nylig regissert filmen Detective Tee: The Four Heavenly Kings 狄仁杰之四大天王 (2018). På slutten av 90-tallet forsøkte han å nå inn til Hollywood, men har holdt seg på det kinesiske markedet siden. Før hans kortvarige Hollywood-tur medforfattet og produserte han denne klassiske nyttårskomedien med Leslie Cheung i hovedrollen.

I The Chinese Feast spiller Cheung den tidligere gangsteren og amatørkokken Chi Kong-Sun. Sun ønsker å forlate sitt gamle liv og reise til Canada, hvor kjæresten hans bor. Restauranten der han jobber står i fare for å bli slukt av Wong Wing, en velstående fastlandskineser som ønsker å eie alle de store restaurantene i Kina. Suns sjef nekter å gi opp restauranten, så Wong utfordrer ham til en konkurranse. Og hva er utfordringen? Å tilberede “The Manchu Han Imperial Feast”, en Qing-era bankett bestående av 108 retter, inkludert apehjerne, elefantstøttenner og bjørnepoter.

The Chinese Feast er tøysete, full av slapstick, og de hurtige matlagingsscenene, redigert med både slow-motion og fast-motion som i en kung fu-film, er spesielt underholdende.

The Dream Factory 甲方乙方 (1997)

the dream factory 2

Regissør Feng Xiaogang har laget en rekke populære komedier, og mange av dem er nyttårsfilmer. Feng var faktisk en pioner for sjangeren da han regisserte sin første komedie The Dream Factory. Til tross for at den kun kostet 6 millioner yuan å produsere, tok filmen inn seks ganger så mye i gevinst, og ble starten på en lang rekke filmsuksesser for Feng.

Historien følger fire arbeidsløse filmskapere som bestemmer seg for å sette opp en “drømmefabrikk”, hvor de hjelper kundene til å oppfylle drømmene sine for en dag. Kundene er både vanlige folk og rike og berømte. En er en bokselger som har en drøm om å være George S. Patton. En annen er en skuespillerinne som har blitt lei av å være berømt, mens en annen ønsker å gi sin kreftsyke kone et hus. Uansett hvor absurde forespørsler de får, setter de fire vennene i gang med å oppfylle kundenes fantasier.

Filmen er lett og hjertevarmende, og scenene med kundenes drømmer er temmelig hysteriske. Feng regisserte også andre nyttårsfilmer, i tillegg til noen historiske dramaer som Aftershock 唐山大地震 fra 2010 og Youth 芳华 fra 2017, men ingen kan sies å være like varmhjertet som The Dream Factory.

King of Comedy 喜剧之王 (1999)

the king of comedy

King of Comedy er en av Stephen Chows mest populære filmer, og handler om Wan Tin-sau (spilt av ham selv), en mislykket skuespiller som ødelegger enhver sjanse han får til å spille statist. Til tross for at han ikke engang klarer å spille et lik uten å rote det til, er han like hengiven og tilbyr å hjelpe andre med gratis skuespiller-trening.

Lau Piu-piu, en nattklubbvertinne som prøver å lære seg å spille en uskyldig universitetsstudent, blir rådet å dra til Tin-sau. Piu-piu og vennene hennes er skeptiske og gjør narr av Tin-sau, og på første møte blir Piu-piu sint og slår ham over hodet med en stol. Kanskje ikke det mest vennlige første møte, men Tin-saus skuespillerråd virker, Piu-piu bestemmer seg for å ta flere timer, og de ender opp med å falle for hverandre.

Det høres kanskje ut som en typisk kjærlighetsfortelling, men King of Comedy er langt fra å være det. Den er rar, litt ekkel og ekstremt morsom. En oppfølger ble faktisk lansert 5. Februar i år: The New King of Comedy 新喜剧之王.

Denne artikkelen ble først publisert på SupChina. Den er oversatt fra engelsk av Kjersti Litleskare.